Sonjaveenstra.reismee.nl

Cultuurweek

Jambo!

Maandag begon onze cultuurweek. We hebben eerst ontbeten, we kregen brood met pindakaas en thee. Nadat we hadden ontbeten kwam Micheal, die ons wat heeft verteld over de cultuur van Tanzania. Zo heeft bijvoorbeeld iedereen hier kort haar omdat het te duur is om shampoo te kopen en naar de kapper te gaan. Ook zijn ze hier erg gelovig dus moeten we altijd onze schouders en knieën bedekken omdat ze anders vinden dat je naakt bent. Wanneer je hier niet trouwt wordt er naar je gelachen en over je gepraat. Vervolgens kregen we les in Swahili, dit is echt super moeilijk omdat je heel veel verschillende begroetingen hebt zoals: Jambo, mambo, vipe, shikamo en jambo en mambo betekenen dan ook weer hoe gaat het. We hebben pilau gekookt, dit is een gerecht met rijst, groente en vlees. Vervolgens zijn we door het dorp gelopen en hebben bij wat winkeltjes gekeken. 's avonds hebben we weer pilau gegeten omdat we veel te veel hadden gekookt. Dinsdag zijn we met de dala dala naar het Snake park geweest. Dala dala is een typisch Afrikaans vervoer middel en iedereen zit dicht op elkaar en er staan zelfs mensen half over elkaar heen. In het Snakepark zagen we verschillende soorten slangen, vogels, schildpadden en krokodillen. Aan het einde hebben we een slang om ons nek gehad dit was echt super eng maar we hebben het gedaan haha! Vervolgens zijn we naar het Masai museum gegaan en hebben we verschillende dingen geleerd. De masai is een Afrikaanse stam, het is dan ook heel normaal om als man 2 vrouwen te hebben. Hoe meer kinderen je hebt, hoe rijker je bent. We hebben op een kameel gereden, super leuk! De prijs hiervoor was nog minder dan 1 euro. Daarna zijn we naar een 'cow market' gegaan. Dit is een markt waar ze verschillende koeien verkopen, en eten voor de dieren. Dit was ook een typisch Afrikaanse plek. Woensdag zijn we met de dala dala naar Arusha gegaan naar een groot winkel centrum met Nederlands eten. Zo heb ik kaas en chocopasta gekocht en hebben we zelfs pizza gegeten! Hier waren we echt aan toe na al dat apparte eten. Daarna zijn we naar het culture hariage museum geweest, dit was super mooi. Het was een museum met allemaal beelden van safari dieren en de masai en hele mooie schilderijen hiervan. We hebben in een 'restaurant' geluncht en ja hoor je raad het al, rijst! We hebben 's avonds spaghetti gekookt voor Neema wat we mee hebben genomen uit de Nederlandse supermarkt. Ze vond dit erg lekker! We zijn die avond vroeg gaan slapen omdat we donderdag op safari zijn gegaan naar Terangeri. We zouden 6 uur vertrekken en wij stonden natuurlijk om 6 uur klaar. Wij maar wachten en wachten en ze kwamen maar niet.. uiteindelijk zijn ze om 7 uur pas gekomen. Het zou ook niet typisch Afrikaans zijn als het niet was gebeurd haha! We konden eindelijk vertrekken. Onderweg zagen we hele groepen kinderen die zo ongeveer 15 km naar school toe moeten lopen.. Ze hebben te weinig geld om de dala dala te betalen. Een rit in de dala dala kost ongeveer 37 cent.. Na ongeveer een uur rijden zijn we aangekomen in het park en hebben we eerst thee gedronken met chapatchy. Dit was echt een super sterke thee, het proefde naar kaneel met pepernoten.. ik heb het maar snel opgedronken omdat ik het anders niet weg kreeg haha.. Toen we het park in wilden duurde het wel erg lang en wij hadden alweer door dat er iets niet goed ging. Het bleek dat ze met een creditcard moesten betalen maar die hadden ze niet mee, we hebben daar zo ongeveer 1 uur gestaan tot het eindelijk opgelost was. Om 10 uur gingen we dan eindelijk het safari park in. Er ging een gids met ons mee en we zagen al snel hele groepen herten, aapjes, zwijnen, struisvogels en er liepen Olifanten voor onze auto! Toen zagen we leeuwen op ons af komen, ze liepen gewoon naast onze auto echt super vet! ' you are very lucky today because whe never see the lions in Terengeti' we hadden dus echt geluk. We reden weer verder en we reden op een hele slecht weg, en jahoor daar zaten we vast met de auto. We konden er met geen mogelijkheid uitkomen en daar stonden we dan midden in de bush bush. Verschillende mensen hebben ons geholpen en ja hoor ein-de-lijk na 2 uur heeft een man ons met een trektouw uit het diepe gat gehaald waar we in vast zaten. Op de terug weg hebben we nog een giraf gezien. Toen we uit het safari park gingen hebben we weer in een 'restaurant' rijst gegeten en zijn daarna lekker naar huis gereden, teminsten dat dachten we. We zijn namelijk nog wel 3 keer gestopt onderweg. Om een nieuwe band op de auto te zetten, lucht in de band te pompen en om water bij de accu te doen omdat de ph waarde te hoog was.Het kan hier allemaal! Vrijdag ochtends zijn we naar onze school gegaan waar we ons vrijwilligerswerk gaan doen bij de 'baby's' ze zijn ongeveer 4/5 jaar oud. We stapten binnen en alle kindjes renden op ons af en knuffelden ons, zo lief! Ze waren heel blij om ons te zien. Ze renden en sprongen om ons heen. Het enige wat in het lokaal stond was een schoolbord en een paar schoolbanken. We hebben ons voorgesteld aan de 2 juffen en we hebben een groepsfoto gemaakt. Toen we weer weg gingen riepen ze allemaal enthausiast 'byeeeee'. Nog steeds wanneer we in het dorp lopen zwaaien alle kindjes naar ons en zitten ze aan ons haar. Het is heel raar voor de kinderen en de mensen dat wij hier zijn en hoe we eruit zien. Ze noemen ons mzungu. Hierna zijn we met de dala dala en piki piki (moter) naar Neema haar familie gegaan, hier is ze opgegroeid. Dit zijn ook masai mensen. Dit was echt het Afrikaanse leven. Ik kreeg warme melk van de koeien die bij het huis staan, dit werd opgewarmd door middel van houtskool. Ik hou helemáál niet van melk.. maar heb het toch maar opgedronken, bah wat was het vies haha! Ze wonen hier in een heel klein huis met alleen een bank en 2 stoelen en 'slaapkamers' en ik ben zelfs naar de wc geweest wat een gat in de grond was, heerlijk haha! We hebben samen met de moeder van Neema een armband gemaakt en we kregen 2 enkelbandjes en een ketting. We hebben hier weer Pilau gegeten. Ik ben nu al klaar met de rijst en we zijn hier nog niet eens een week haha! 's avonds gaan we terug in de taxi naar huis met Neema omdat we dan niet over straat kunnen lopen. Ze bidden hier heel vaak op een dag en dit hoor je dan ook door het hele dorp. Morgen zijn we vrij en gaan Ilse en ik samen naar de hotsprings.

In mijn foto album heb ik verschillende foto's gezet.

Kwaheri en tot de volgende blog!

Annelies

Lieve Sonja wat heb je al veel gezien daar in een heel andere wereld dan Nederland. Geniet van deze ervaring. Liefs mem

Hennie ytsma

Lieve Sonja wat weer een mooi verhaal. Ik geniet ervan. Wat beleven jullie bijzondere dingen. Wat een ervaring. Goed oppassen. Knuffel.

Silke

Leuk om te lezen Son!!

Tan

Super leuk om te lezen! Geniet ervan! Echt een bijzondere ervaring xxx

Baukje

Weer genoten van een mooi verhaal,wat een avontuur. Liefs baukje

Linda Ytsma

Wat leuk om te lezen, geniet ervan! liefs van ons

Froukje

Wat heb je in een week al veel beleeft, leuk om te kezen. Nog heel veel plezier daar!