Sonjaveenstra.reismee.nl

Karibu Tanzania

Na een hele lange en vermoeiende vlucht zijn we dan eindelijk aangekomen in Tanzania. We landen om 6:00. Nadat we het visum hebben geregeld, de koffers hebben gepakt is het nu nog tot 10:00 wachten tot we op worden gehaald door de gene die ons begeleid. We lopen uit de hal van de koffer band en we staan meteen buiten, we denken is dit het? Moeten we nu 5 uur hier buiten wachten.. maar dan staat er opeens een hele aardige vrouw (Neema) naast ons met een naambordje met onze namen en ze neemt dan ook meteen onze koffers mee. We lopen achter haar aan en daar staat een klein busje, er stapt een man uit de auto (de man van Neema, wie ook de eigenaar van de school is waar we vrijwilligerswerk gaan doen) Ze zetten de koffers in de kofferbak, heten ons welkom in Tanzania ze vragen of we een goede vlucht hebben gehad en we beginnen te rijden. De weg is vrij slecht, ze mogen dus ook maar 50 km/u of 80 km/u rijden. Wanneer we langs de weg rijden zegt de Man van neema 'accident!' en daar ligt een vrachtwagen helemaal op de kop, 'it's very normal here, are accidents in Holland also like this?' Het valt me op dat er allemaal mensen om 6 uur/7 uur langs de weg lopen alsof ze iets op gaan halen. We zijn na een tijdje in Arusha en gaan shilling pinnen. Omdat het nog zo vroeg is, is eigenlijk alles nog dicht. We staan te wachten voor een soort bank tot die open gaat. Opeens wordt duidelijk dat ze dachten dat we geld wilden wisselen voor shilling maar we moesten shilling pinnen. We hebben daar dus ongeveer een kwartier gestaan en dan rijden we maar naar een bank waar we wel kunnen pinnen, ze zullen wel gedacht hebben haha! Nadat we eindelijk hebben gepint stappen we weer in de auto en zegt Neema 'we are going to drink thee with you' dus we stappen uit de auto en lopen een echte Afrikaanse bakker binnen. We krijgen chapatchy ( een soort pannekoek) en iets wat lijkt op een soort broodje. Wanneer we klaar zijn rijden we weer door naar Monduli waar ons huis staat. Rond 10:00 komen we dan eindelijk in het huis aan, we hebben een slaapkamer en een badkamer voor ons samen. We gaan douchen en even wat slapen, we zijn namelijk al van gister ochtend half 7 wakker. Rond 1 uur gaan we met Neema naar het dorp, het is gek om te zien wat een verschil in cultuur hier is met Nederland. Alle mensen kijken ons aan en heten ons welkom in Tanzania. Alle kindjes zwaaien en lachen naar ons. 'Now we are going to lunch' zegt Neeme. We komen ergens binnen wat hier dan een Restaurant is.. alle mannen kijken samen naar Tennis en de keuken is niet meer dan een pannetje op het vuur op de grond. We krijgen rijst met een bakje bonen en een bakje kip. De rijst was prima, maar de kip is een ander verhaal.. Ze lopen hier ook allemaal met een kip op de arm door het dorp die ze vervolgens gaan slachten.. Nadat we klaar zijn met de lunch lopen we door naar de groente en fruit mark, Neema koopt van alles en ik ben dan ook benieuwd wat we wel niet gaan eten. De vrouwen die op de markt staan, staan op het zeiltje waar alle groente ligt op hun blote voeten. Dus wanneer je groente koopt lopen ze op hun blote voeten door de groente heen. Ondertussen hebben we een simkaart geregeld met mb wat een heel gedoe was maar uiteindelijk toch is gelukt. We lopen terug naar het huis en krijgen een soort van koude patat met banaan en sinaasappels. Het is 6 uur geweest en dat betekend dat het donker is en niet  meer naar buiten kunnen. Er staat een man met een geweer voor ons huis omdat het anders niet veilig is. Wij gaan slapen en morgen begint de cultuur week.

Inshallah en tot de volgende blog!

Tan

Leuk om te lezen Son! Herkenbaar ook, haha! Veel plezier xxx

Annelies

Leuk verhaal Sonja, we zijn benieuwd naar het vervolg van jullie reis.

Baukje

Fijn op zo op de hoogte te blijven van jou avontuur daar.Ben alweer benieuwd naar je volgende verhaal. Geniet en doe voorzichtig.?

Froukje

Leuk om op de hoogte te blijven van je avonturen Sonja, heel veel plezier.