Sonjaveenstra.reismee.nl

De tweede week op school.

Vandaag ging de wekker weer om 7 uur want we moesten weer les gaan geven. Om 8 uur waren we in de klas. De kinderen kwamen weer enthausiast naar ons toe rennen. De juf zette 2 stoelen klaar en daar moesten we maar gaan zitten. Het duurde super lang voor we wat gingen doen, de juffen stonden maar wat met elkaar te praten en de kinderen waren heen en weer aan het vliegen. Ongeveer na 45 minuten begonnen ze in het Swahilli te tellen en het welkomst lied deden ze een beetje half. Hierna hadden we weer geen flauw idee wat de bedoeling was. Het leek alsof de kinderen stil moesten zijn maar ze bleven maar door praten. Uiteindelijk leek het op 'vrijspelen'. Toen moesten we gaan schrijven. Toen dat klaar was oefenden we met de klinkers. Fa, fe, fi, fo, fu. Hierna moesten de kinderen gaan schrijven, na ongeveer een uur was het alweer tijd en gingen de kinderen naar huis. Kortom het was een hele rare dag.. Toen we thuis kwamen hebben we gegeten en in de zon gelegen. De volgende dag ging het alweer wat normaler dan gister haha! We begonnen met het welkomstlied en daarna hebben we het alfabet geoefend op het schoolbord. Dit duurt altijd best lang, ook voor de kinderen. Ze hebben op het laatst totaal geen concentratie meer. Hierna zijn ze weer aan het 'vrijspelen' ze rennen door de klas, klimmen op het bureau en ga maar door. Af en toe gaan ze dan naar buiten. Ze plassen gewoon buiten in het gras, er is dus geen wc voor de kinderen. Na een tijdje beginnen we met schrijven. Vaak komen de kinderen met hun schrift naar ons toe en moeten wij opschrijven wat ze moeten oefenen. Bijvoorbeeld letters van het alfabet in het Engels of in het Swahili of de cijfers in het Engels. Hierna beginnen ze weer wat te spelen en te zingen en dan is het alweer tijd om naar huis te gaan. Thuis hebben we geluncht en daarna zijn we naar het bus station gelopen. We zagen een dala dala die naar Arusha ging dus daar zijn we ingestapt. Zoals we al gewend zijn gaat alles hier op zijn tijd. De dala dala vertrekt dan ook pas wanneer die bomvol zit. Na dik een half uur vertrok die dan eindelijk. We hebben eerst even een snelle stop bij de shopping mal gemaakt en zijn daarna door gegaan naar Arusha. We zagen hier veel locale markten en wat hogere gebouwen. We zijn maar een stukje gelopen en een winkeltje in gegaan. We wilden graag wat safari bureaus opzoeken omdat we naar serengeti wilden gaan. We kwamen opeens 2 jongens tegen die voor een safari bedrijf werkte en ons wel naar een paar bedrijven zouden brengen. Het was allemaal veel te duur dus het viel tegen. De jongens waren ondertussen gidsen geworden en liepen overal mee naar toe, we kwamen eigenlijk niet meer van ze af. We hadden al wel weer door dat we hiervoor moesten betalen. We zijn naar het centrum geweest maar dit stelde eigenlijk niet zo veel voor. Rond half 6 zijn we naar de dala dala gebracht en moesten we de jongens betalen.. om half 8 waren we pas thuis omdat het vervoer met de dala dala natuurlijk niet soepel verliep. De volgende dag gingen we weer naar de school. Het was onze laatste dag bij de 'baby's' want vrijdag hebben ze vakantie tot juli. We hebben het welkomst lied gedaan en geschreven. We hebben de kinderen balonnen gegeven omdat het onze laatste dag was. Voor de juffen hadden we een cadeautje uit Zanzibar mee genomen. Ze waren hier zó blij mee. Erg leuk om te zien. Thuis hebben we wat gegeten en zijn daarna met Roman, Neema, Lazaro (Neema haar man) naar een masai dorp gegaan. Hier hielden ze een ceromonie wat eens in de 7 jaar plaats vind. We hadden dus geluk! Het was echt super grappig om te zien. Toen we er aan kwamen keek echt iedereen naar ons, sommige mannen filmden ons zelfs. Wij hadden ook iets van masai kleren aan. De mannen en vrouwen waren aan het dansen en zingen. Ze stonden in een kring en maakten gekke bewegingen en de mannen sprongen. De vrouwen bewogen met de schouders. Zo zouden ze de hele avond door gaan. Er waren ook een paar mannen en vrouwen dronken. Ze dronken locale masai bier en wijn. Roman en ik hebben zelf ook even gedanst in de kring. Echt super grappig! Mannen gaan door hun knieën en springen en vrouwen bewegen hun schouders. Dit feest gaat om de besnijdenis van de man. De volgende dag moeten een aantal mannen en jongens, zelfs van 12 jaar verplicht worden besneden. Het gebeurd dan ook gewoon daar in het masai dorp. Er was ook een grote kring mannen die het al had gedaan, de kleinere kring moest het nu doen omdat het weer 7 jaar later is. Om 8 uur waren wij weer thuis. Omdat de safari niet doorgaat omdat het echt heel erg duur is hebben we morgen niks op de planning. Even een rust dag. De volgende dag hebben we spelletjes gespeeld met Roman en Joshua (een man uit Amerika die hier een paar dagen verblijft). Het spel 'mensch erger dich nicht' daarna zijn Ilse en ik naar Arusha gegaan naar de shoppingmal en hebben we de laatste dingen gehaald voor onze terug reis. Natuurlijk moesten we eerst weer 45 minuten wachten voordat de dala dala vol zat en dus toen pas weg vertrok. 's avonds hebben wij spaghetti voor iedereen gekookt wat we mee hebben genomen uit de shopping mal. Zondag zijn Ilse en ik wezen hiken naar een waterval via een berg, met Joshua. Dit was heel leuk maar ook best zwaar. We moesten door de rivier lopen om bij de top van de waterval te komen. Dus we moesten constant de rivier over steken. Om een goed pad te volgen. Dit was natuurlijk super moeilijk omdat alle stenen super glad waren. Ook liepen we langs een weg waar super veel brandnetels waren en natuurlijk ben ik super vaak gestoken. Onderweg hebben we ook nog een aap gezien in de boom! Het was een mooie waterval, dus het was de moeite waard. Toen we terug moesten lopen waren we uiteindelijk super moe en ben ik eerst maar even op bed gaan liggen. Daarna zijn we weer een berg op geklommen om de zonsondergang te kunnen zien. Helaas waren we te laat, erg jammer. Toen we terug kwamen van de zonsondergang was er een nieuw meisje aangekomen uit China. Roman (van Duitsland) is nu weer vertokken en gaat eerst rondreizen en komt daarna weer terug in Monduli. Li (het meisje van China) verblijft hier eerst een dag, dan gaat ze vrijwilligerswerk doen bij dieren en dan komt ze terug. Omdat de kinderen vakantie hebben hebben we geen vrijwilligersproject aankomende week maar staat er wat anders op het programma.

Kwaheri en tot de volgende blog!

Chiara

Super leuk Sonja, ik heb nu al weer zin in om je volgende blog te lezen haha!