Sonjaveenstra.reismee.nl

De eerste week op de school

Jambo,

Vandaag zijn we naar de hotsprings in Moshi gegaan. De taxi heeft ons om 8:20 opgehaald en daar gingen we opweg naar de hotsprings. We waren in Arusha toen we een botsing kregen met een piki piki (moter). De taxi en de piki piki knalden op elkaar. De 2 jongens op de piki piki kwamen naast ons rijden, ze waren boos en onze taxi chauffeur en de jongens schreeuwden wat naar elkaar. Uiteindelijk zijn we aan de kant van de weg gestaan en gingen ze door met naar elkaar schreeuwen. Ze gaven beide elkaar de schuld. Na een tijdje was het 'opgelost' en zijn we verder gereden. Tot we opeens wéér stil stonden, wij dachten wat is er nou weer. Dus de taxi chauffeur stapte uit de auto en toen plakte hij een maria sticker op de auto haha! We reden verder. Het was echt super ver rijden, dit hadden we dan ook totaal niet verwacht. We kwamen eindelijk (dachten we) op een zand weg naar de hotspring toe. Het was een super slechte weg, we reden over een super smal bruggetje, we reden door hele diepe waterplassen en we hobbelden alle kanten op. Om 12:30 waren we er dan eindelijk. Het was hier super mooi en we hebben lekker gezwommen. Er zaten ook visjes in het water die aan je voeten beten.. dit vond ik maar eng haha. Omdat we natuurlijk op een toeristische plek waren, zagen we voor het eerst andere blanke mensen dit was best gek. Het voelde even alsof we niet meer in Afrika waren, al helemaal toen we 2 Nederlandse meisjes tegen kwamen. Rond een uur of half 5 zijn we weer terug gereden want we moesten natuurlijk super ver rijden. Natuurlijk ging dit niet zonder problemen want jahoor we hadden een lekke band! We hebben hier ongeveer 45 minuten stil gestaan. Rond half 9 waren we dan eindelijk thuis, we hebben gegeten en James (onze bewaker) had foto's mee genomen van zijn familie, die hebben we bekeken en zijn daarna gaan slapen. Zondag hebben we eigenlijk helemaal niks gedaan. We hadden de hele week al super veel gedaan en gereist. Dus we waren wel even toe aan een chill dagje. Maandag om 8 uur begon ons vrijwilligers project. We kwamen op de school en een paar kinderen zaten aan de tafeltjes. Iedereen komt namelijk op verschillende tijden. De een komt om 8 uur de andere om half 9 en de andere om 9 uur. Ze hebben lang niet genoeg stoelen en de helft is kapot. Ze gebruiken dan ook grote plastic stoelen. De dag begon met een een soort van welkomst lied. Wij hebben geen flauw idee wat ze allemaal zingen omdat het in swahilli is. Vervolgens gaan we gezamenlijk van 1 tot 20 in het Engels tellen. Daarna komen de kinderen om de beurt voor de klas om te tellen. Wanneer een kind iets voor de klas heeft gedaan zingt de rest van de klas een soort van aanmoedigingsliedje. Hierna zijn we gaan schrijven. De cijfers en het alfabet. Alle kinderen rennen door elkaar heen, klimmen op het bureau, gooien dingen naar elkaar, schoppen elkaar en slaan elkaar. Wij zijn hier best van geschrokken, hoe de kinderen hier met elkaar omgaan. Het is soms best lastig dat je niet kan communiceren met de kinderen. Soms vertellen ze een heel verhaal aan je in het swahilli, maar heb je natuurlijk geen flauw idee wat er gezegd wordt. Nu moesten wij tekenen op een grote poster. We moesten dingen tekenen zoals bomen en een huis. Dit werd vervolgens in de klas opgehangen. De juf deelde de kinderen iets uit, 'draw' zei ze. De kinderen mochten op het bord tekekenen, op de muren en op de grond. Ook de juffen kunnen niet zo goed Engels, dus wanneer we iets vragen zeggen ze soms maar gewoon 'okay' terug omdat ze geen flauw idee hebben wat we zeggen. Aan het eind van de dag (11 uur) gaan we in de kring en zingen we liedjes en doen we een soort van spelletje. Daarna gaan de kinderen naar huis. Wij geven van 8 tot 11 uur les omdat we de 'baby's' hebben. De leeftijden variëren tussen de 3 en de 6 jaar. Toen we thuis kwamen van school hebben we geluncht. Nadat we geluncht hebben hebben we shriften, potloden en puntenslijpers voor de kinderen van onze klas gekocht. Daarna hebben we in de zon gelegen. Dinsdag ging de wekker weer om 7 uur en maakten we ons klaar voor de school. Toen we de school binnen kwamen kwamen alle kinderen gillend naar ons toe rennen. We begonnen weer met het welkomstlied en we begonnen met tellen van 1 tot 20 in het Engels, hierna deden we het alfabet. Vervolgens gingen we weer schrijven en tekenen en in de kring. Er kwam een moeder in de klas die boos werd op een kind en begon het kind heel hard te slaan.. wij schrokken hier best wel van. We hebben de schriften, potloden en puntenslijpers aan de kinderen gegeven. Ze waren hier super blij mee. Toen we thuis kwamen heb ik gedoucht en toen zou Marinka komen, een Nederlands meisje die James goed kende. De hele week had hij het er al over 'I am so hapy to see Marinka'. Marinka heeft hier vroeger 4 jaar gewoont met haar ouders en broer en zus. Haar vriend was ook meegekomen en we hebben met zn allen geluncht. We aten gebakken banaan met aardappelen harde stukken vlees en groente, oh wat was het lekker! Toen ik aan het afwassen was zag ik dat er nog super veel was en vroeg Neema 'would that be enough for tonight?" Ik dacht nee he... We zijn samen met James, Marinka en haar vriend bij het huis gaan kijken waar ze heeft gewoont. Daarna zijn we naar James zn huis gegaan. Hij heeft alleen een woonkamer en een slaapkamer voor hem en zn vrouw en voor zn kinderen. De keuken is buiten en hij moet nog een douche en wc bouwen.. hierna zijn we naar het dorpje gegaan en hebben we wat gedronken. Vervolgens zijn we terug naar huis gegaan en hebben we het eten van vanmiddag opgewarmd wat natuurlijk aangebrand was.. Woensdag hebben we weer les gegeven en hierna zijn Ilse en ik samen in de dala dala naar de shopping mal in Arusha gegaan. Hier hebben we lekker Nederlands eten gekocht en zelfs een ijsje gegeten! Donderdag hebben we weer les gegeven en hierna zijn we naar Neema haar huis gegaan we hebben hier Ugelly gegeten, dit is bloem van mais met groente. Je moet dit dan ook met je handen eten dus het is een heel gepruts haha. Neema woont hier met 8 mensen waaronder haar man en zoontje Laurence van 1.5 en haar dochtertje Loveness van 4 jaar. We hebben mens erger je niet gedaan en hebben wat met haar kinderen gespeeld. 's avonds hebben we aardappeltjes met kip en gefrituurde banaan gegeten. Dit was best lekker! Ondanks het koud was. Om half 9 waren we weer thuis. We hebben ons koffer ingepakt want er stond wat leuks op het programma. Het is alweer vrijdag. Vandaag hebben we weer les gegeven. Dit keer hebben ze ons leren tellen in het swahilli. Na een aantal keer oefenen kunnen we nu tot 20 tellen! Het was weer een leuke lesdag. Om 11 uur zijn we snel naar huis gelopen en zijn we gaan lunchen. Om 12 uur zijn we in de taxi gestapt.

Kwaheri en tot de volgende blog!

Cilia Ytsma

Wat een spannende dingen maken jullie mee zeg!
Een heel andere wereld dan hier.Wat zijn wij westerlingen dan verwend en ontevreden ..
Wat fijn dat jullie het zo goed met de kinderen kunnen vinden!
Heel veel liefs Sonja en Ilse

Annelies

Leuk Sonja om te ervaren hoe het daar gaat op school. Onder weg maken jullie ook altijd wel wat mee haha.

Liefs mem